Press "Enter" to skip to content

Két keréken kenyérgőzzel

A Párkányi Városi Múzeum veterán kerékpárokból rendezett kiállításának igen találó címet adtak a szervezők: Két keréken kenyérgőzzel. Az ünnepélyes megnyitóra 2023. szeptember 13-án került sor.

A párkányi tárlaton 15 történelmi kerékpárt és egyéb kiegészítőket tekinthetünk meg. A gyűjtemény tulajdonosa Szalai Ádám párkányi középiskolás, aki szabadidejében régi korok járgányait javítja, teszi működőképessé. Az ifjú gyűjtőnek köszönhetően egy időutazáson vettünk részt, amely a 19. század végétől a 20. század közepéig terjedt. Nagyon ötletesen egy kerékpár csengőjének hangja intette csendre a közönséget, majd Juhász Gyula, a múzeum vezetője mondott köszöntőt. Szalai Ádám, a veterán kerékpárok gyűjtője, nyitotta meg a kiállítást. Rövid történeti áttekintést kaptunk a kerékpárgyártás fejlődéséről. Az első kétkerekű járgány egy futóbicikli volt, amely 1817-ben készült el. 1870-ben feltalálták a velocipédet, és szabadalmaztatták a golyóscsapágyat. Az egész kerékpár fémből készült, a faküllők helyett acélküllőket alkalmaztak. Napjainkra már kissé groteszknek tűnhet ez a sporteszköz. Közvetlenül az első kereket hajtották meg, és az áttétel hiánya miatt az első kerék átmérője a mainak a kétszerese volt. 1888-ban már létezett a külső gumi és a felfújható belső is, valamint a láncos hajtás. A kerékpár váza hasonló volt, mint a maiak. 1897-ben már női vázzal is gyártották ezeket a bicikliket. A 20. század első felében megjelent a sebességváltó, amely forradalmasította a gyártást. Kicsit részletesebben beszélt a Favorit cég fejlődéséről, amely az egykori Csehszlovákia jelképévé vált. Természetesen szó esett a legendás Csepel kerékpárok történetéről is. Ezek gyártása 1928-ban kezdődött a Weiss Manfréd alapította gyárban, Csepel márkanév alatt. A rendszerváltás után privatizálták az üzemet, és amerikai befektetőkkel Schwinn-Csepel néven gyártottak kerékpárokat. Több tulajdonosváltást követően jelenlegi jogutódja a Csepel Zrt. A 15 üzemképes, korhű tartozékokkal felszerelt bicikli mellett csengőket, pumpákat, bőrüléseket, lámpákat, csomagtartókat, fogaskerekeket, szerszámostáskákat, műszaki leírásokat is megtekinthetünk a vitrinekben. A gyűjtő legrégebbi biciklije egy 1922-es német Union kerékpár. A megnyitó műsorában közreműködött Ferdinánd Viktor zongorán.

Ajánljuk a tárlat megtekintését, amely 2023. november 26-ig látogatható.

A fotót Szabó László készítette.

%d bloggers like this: